Förklädet – en musikalisk skrattfest 

Förklädet – en musikalisk skrattfest

Förra veckan gick ridån upp för första gången för Förklädet på Göta Lejon. Igår, lördag, var det min tur att besöka teatern.

Göta Lejon sätter upp musikalen Förklädet

En imponerande rollista visas upp med flera svenska kändisar som Björn Kjellman, Pernilla Wahlgren och Maria Lundqvist som huvuddragplåster. Per Eggers, Ann-Louise Hansson, Kim Sulocki, Hanna von Spreti, Rennie Mirro och Ola Forssmed, för att nämna de mest kända, är också med på scen. Kan det bli mer än sång, skratt, dans och underhållning av detta gäng?

Underhållning blir det verkligen. Skrattmusklerna får sig en skön workout. Storyn är erkänt tunn och inga direkta hits att nynna på efteråt.

För att göra det enkelt kan man säga att det handlar om en man som för en stund vill fly verkligheten med glad musik. Han sätter på grammofonskivan från musikalen ”Det påstrukna förklädet”. och vips transporteras vi till Broadway 1928.

Det roliga greppet med denna musikal är att det är som en skiva som får liv, med knaster, repor i skivan och störande moment från verkligheten.

 

Det sceniska

En tämligen klassisk dekor, som det så klart ska vara för att gestalta 1928. Inramning av en otydlig nutid där mannen/huvudrollsinnehavaren lever även om han rör sig över tidsgränserna mellan nutid och fantasi.

Det känns verkligen som att det är en gammal musikal som spelas upp. Med små medel görs tidsgränserna tydliga. Och mitt i allihopa kommer ett flygplan in i bilden.

UB  UB  UB  UB  UB  UB

 

Framträdande och sång

De karaktärer som finns är väldigt stereotypiska och ska på något sätt överspelas. Ensemblen lyckas hålla överspelandet på rätt nivå, det vill säga utan att överspela. Två personer som blir publikfavoriter är Mannen (Björn Kjellman) och Förklädet (Maria Lundqvist).

Mannen spelar en roll som bygger på att han har kontakt med publiken, pratar med oss och förklarar vad som händer på scen. Vissa av hans monologer är så övertygande att jag undrar om det kommer rakt från hjärtat eller om det är spelat.

Förklädet har bra kontakt med publiken hela tiden. Undrar om inte hon ger mer när publiken ger bra respons. Det kommer lite blickar och vinkningar. Hon, eller rollkaraktären, älskar att stå på scen och låter oss älska henne.

Bra att inte alla flörtar med publiken utan övriga håller sig ”på sin plats”. Men alla är mycket duktiga i både dans och sång.

Ett hedersomnämnande till Renne Mirro som dansar på rullskridskor med förbundna ögon. Många hjärtan var nog i halsgropen här.

UB  UB  UB  UB  UB  UB

 

Avslutande omdöme

Förklädet bjuder helt klart på ett par tummas skön enkel underhållning. Många bra och duktiga artister.

Tyvärr bjuder den inte på något örhänge eller någon musiksnutt att ta med sig hem.  Men lite ovanligt att man går på musikal mer för dialogen och mellansnacket, inte musiken. Det man tar med sig är träningsvärk i skrattmusklerna och ett glatt sinne. Inte illa det  😊
UB  UB  UB  UB  UB  UB

 

Hela ensemblen tar emot publikens jubel och applåder efter en bra rolig föreställning av Förklädet 

2 reaktioner på ”Förklädet – en musikalisk skrattfest 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s